Hur avbryter eller ändrar jag en aktiv amorteringsplan?
I Amili kan du administrera amorteringsplaner åt dina kunder. Se hur du gör för att justera en befintlig amorteringsplan nedan.
Om du önskar avbryta en uppsatt amorteringsplan följer du nedan steg:
Tänk på! Önskar du ändra i en aktiv amorteringsplan behöver du först avbryta den för att sedan skapa en ny. Du kommer i denna process få möjligheten att avskriva uppkomna kostnader. Detta är användbart om kunden inte hunnit betala ännu eller om ni av misstag lagt upp en felaktig amorteringsplan och inte vill lägga på flera kostnader för kunden vid skapandet av ny. Vid avbruten amorteringsplan kommer alla ärenden som låg i planen att återgå till sin ursprungliga status när amorteringsplanen skapades.
- Sök upp amorteringsplanen och navigera till de tre prickarna.
- Välj avbrott > stäng amorteringsplan
- Välj avskriv uppkomna kostnader om ni önskar att skriva av de kostnader som uppkom vid uppsättningen. Detta är användbart om ni ska göra om amorteringsplanen och kunden inte ska få dubbla kostnader. Alternativt om kunden vill betala hela kapitalet innan ett första AVI gått ut. Vilket då blir som ett anstånd istället.
- Vill du sätta upp en ny amorteringsplan så följer du guiden här.