Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Hur skapar jag en amorteringsplan?

I Amili har du möjligheten att lägga upp en amorteringsplan åt din kund. Detta kan du enkelt och smidigt göra enligt nedan:

Så fungerar en amorteringsplan

Att sätta upp en amorteringsplan innebär att du ger din kund möjligheten att betala av en skuld över en överenskommen period. Skulden blir då uppdelad och betalas av månadsvis tills hela beloppet är betalt. Det finns förinställda regler för hur en amorteringsplan kan sättas upp enligt överenskommelse eller baserat på våra rekommendationer. Allt för att ni ska känna er trygga. 

Så lägger du upp en amorteringsplan

  • Navigera in på det ärende du vill hantera.
  • Klicka på de tre prickarna uppe till höger. 
  • Klicka på amorteringsplan > ny amorteringsplan
  • I vyn du får upp markerar du de ärenden som ska omfattas av amorteringsplanen. Om det är ett inkassokrav kan du trycka dig vidare för att se vilka ärenden som ingår i inkassokravet som även kommer att ingå i amorteringsplanen. 
  • När du valt vilka ärenden som ska ingå, trycker du dig vidare till fliken amorteringsplan.
  • Här ser du detaljerad information och väljer när första betalningsdatum ska vara, beloppet per betalning samt antal månader. 
  • Välj hur lång tid amorteringsplanen ska sträcka sig genom att välja antal månaderHur många månader som finns att välja mellan är baserat på de regler som satts upp i samband din uppstart i Amili. Beroende på hur många månader du väljer ändras beloppet per betalning. Du kan även basera uppsättningen på belopp per betalning, då väljer du istället avi-belopp och Amili räknar per automatik ut antal månader. 
  • Välj när första betalningsdatum ska vara på första aviseringen. 
  • När du är klar med inställningarna trycker du OK
  • Ett betalningsavi kommer skickas till din kund efter uppsatt amorteringsplan. 
  • På ärendet inne i Amili får ärendet nu status amorteringsplan