Hur skickar jag ett ärende vidare till Kronofogden om det ligger i Efterbevakning?
Amili följer god inkassosed och arbetar mot överskuldsättning. För varje ärende avgör vi därför om det är rimligt att skicka det vidare till Kronofogden.
Följ nedan steg om du vill göra ett försök att ta ärendet till Kronofogden:
- Öppna ärendet du vill hantera. Antingen via sökfunktionen, eller filtrering i ärendevyn.
- Kontrollera att ärendet uppfyller följande förutsättningar:
- Ett korrekt person- eller organistionsnummer finns på fakturamottagaren i ärendet. Detta kommer att valideras mot folkbokföringsregistret alternativt Bolagsverket. Denna kontroll sker per automatik vid registrering av ett ärende.
- Den totala skulden på fakturan du vill skicka vidare till Kronofogden uppgår till minst 500 kr. (Gäller för både privatperson och bolag).
- Förfallodatumet för senaste utskickade efterbevakningsbrev måste ha varit innan ärendet kan skickas vidare till Kronofogden.
- Tryck på de tre prickarna på ärendet. Är du i ärendevyn finns dessa längst till höger. Är du inne på det specifika ärendet finns dessa uppe i högra hörnet.
- Välj avbrott > Pröva gå till Kronofogden från Efterbevakning.
- Tryck på OK.
Notera! Denna funktion ses som en önskan och försök till att skicka ärendet till Kronofogden och går endast igenom om våra kontroller blir godkända. Fakturamottagarens skuldutdrag, existerande A-mål och E-mål, behöver uppfylla våra krav för att ärendet är försvarbart att skicka till Kronofogden. Om dessa kontroller blir godkända så skickas ärendet vidare till Kronofogden några dagar efter förfallodatumet på efterbevakningsbrevet som skickats ut till din kund.
Det ingår i tjänsten att alla ärenden som ligger på Efterbevakning genomgår en automatisk solvenskontroll var tredje månad. Kontrollen utvärderar om fakturamottagarens betalningsförmåga har förändrats och ärendet kan tas vidare till Kronofogden.