Hur exkluderar jag enskilda fakturor från kravprocessen?

Nedan hittar du instruktioner för hur du väljer bort enskilda fakturor från import och kravhantering i Amili AutoCollect.

Notera! När du aktiverar integrationen till Visma Net gör du dina importinställningar i Amili, och styr därigenom vilka fakturor du önskar att importera från Visma Net. Läs mer om importinställningarna här. I samband med att du gör dessa inställningar kan du exkludera enskilda kunder. Önskar du däremot att exkludera  enskilda fakturor från kravprocessen gör du det direkt i Visma Net. Läs guiden nedan för att se hur du navigerar i Visma Net.

I Visma Net: 

Det första du måste göra är att aktivera så att påminnelser skickas per faktura i Visma Net och inte som ett så kallat "kontoutdrag".  

  • Denna inställning görs under menyvalet: Meny - Kundreskontra - (Egenskaper) Kundreskontra.
  • Ändra Påminnelsemetod till Dokument. (Standard i Visma Net är "Kund" och då är inte kryssrutan för att exkludera kravhantering för enskilda fakturor synlig).
 

Undanta_setting

 

Notera! Nu kommer "Återkalla"-kryssrutan finnas synlig på en faktura. 

  • Gå in på fakturan du vill exkludera helt från kravprocessen i Amili AutoCollect och därmed inte skicka någon påminnelse för. Det gör du genom menyvalet: Meny > Kundreskontra > (Transaktioner) Kundfakturor.
  • Klicka på fliken Redovisningsdetaljer.

1-1

  • Markera kryssrutan Återkallad som är belägen längst ner till höger på sidan.

2-1

  • Klicka på spara och stäng. 
  • Fakturan kommer nu att exkluderas från påminnelse- och inkassohanteringen via Amili AutoCollect. 

Notera! Om du ångrar ditt val och avmarkerar kryssrutan "Återkallad" för att skicka påminnelse via Amili AutoCollect behöver du säkerställa att datumfiltret i importinställningarna överrensstämmer med datumet för den specifika fakturan för att fakturan ska importeras. Läs mer om hur du justerar importinställningarna här.