Hur exkluderar och inkluderar jag kunder?
Om du använder Amili genom integrationen med Visma Net kan du välja att inte importera fakturor från specifika kunder. För att göra detta följer du nedan steg:
Tänk på! Artikeln är enbart relevant för dig som använder Amili AutoCollect via integrationen till Visma Net.
Exkludera kunder
- Klicka på kugghjulet uppe till höger.
- Tryck på fliken "Visma Net import".
- Klicka på pilen bredvid det konto du vill uppdatera importinställningar för.
- Klicka på fliken Exkludera.
- Klicka på ja samt lägg till.
- Här kan du lägga till kunder att exkludera helt från kravflödet.
- Tryck på spara när du är klar.
Tips! Om du vill exkludera import av fakturor från en viss kundklass kan du sätta ett högt belopp som fakturorna typiskt inte överstiger och på så sätt säkerställa att fakturor från dessa kundgrupper inte importeras till Amili.
Vill du exkludera en enskild faktura från kravflödet? Se hur du gör här.
Inkludera tidigare exkluderade kunder
- Klicka på kugghjulet uppe till höger.
- Tryck på fliken "Visma Net import".
- Klicka på pilen bredvid det konto du vill uppdatera importinställningar för.
- Klicka på fliken Exkludera.
- Ta bort exkluderingen för de kunder du nu vill inkludera i kravflödet igen.
- Tryck på spara när du är klar.
Viktigt!
När en kund som tidigare exkluderats ska inkluderas i kravflödet är det viktigt att veta att endast fakturor som förfaller efter det datum förändringen görs kommer att importeras.
Har kunden fakturor som förfallit under tiden kunden exkluderats som ni önskar importera och därmed ta genom kravflödet, behöver ta hjälp av Amilis support: support@amili.se.
I mailet anger du:
- Vilken kund det gäller (org.nummer och företagsnamn).
- Från vilket datum ni vill att tidigare förfallna fakturor ska importeras.
Vi kan då säkerställa att även äldre förfallna fakturor importeras och går genom kravflödet.