Vad händer vid en bestridan?

När din kund bestrider en faktura eller ett kravbrev tar du ett beslut om vidare hantering direkt i Amili. Nedan går vi igenom hur din kund går tillväga för att bestrida ett ärende, hur du tar beslut kring vidare hantering samt hur vi hanterar efterföljande åtgärder.

I den här artikeln:

Att bestrida ett ärende

Ta beslut om bestridan

Process vid bestridan

 

Att bestrida ett ärende

Om din kund anser att en faktura eller ett kravbrev är felaktigt, kan de opponera sig mot fordran genom en bestridan. Vid en bestridan pausas hanteringen och inga ytterligare kravbrev eller kostnader tillkommer för din kund tills dess att du tagit beslut om nästa åtgärd. 

En kund bestrider ett ärende genom att kontakta oss på Amili och meddela att de bestrider ärendet i fråga.

Ta beslut om bestridan

När din kund meddelar oss på Amili att de bestrider en faktura eller ett kravbrev, säkerställer vi att det finns saklig grund och presenterar denna ihop med faktura- och kundinformation i form av ett beslut. Läs mer om beslut här.

1. Du hittar alla pågående beslut som du behöver hantera genom att klicka på beslut i toppmenyn eller genom navigering via startsidan. 

2. I beslutsmenyn, klicka på det beslut du vill hantera.

beslutsvy amili

3. När du öppnar beslutet kan du se anledningen till bestridan samt möjliga åtgärder.

4. De möjliga åtgärderna vid en bestridan är "Vidhåll" samt "Återkalla", läs mer om vad dessa innebär här. Dra och släpp ärenderutan på önskad åtgärd eller klicka på knappen "Välj".

Viktigt! Ett beslut om bestridan förfaller efter 30 dagar. Om du inte svarar på beslutet innan det förfaller avslutas ärendet och inga vidare åtgärder sker.

beslut bestridan

 

Process vid bestridan

Beslut 1: Vidhåll eller återkalla

När en kund bestrider ett ärende får du i ett första skede två alternativ, du kan vidhålla ditt krav eller återkalla ärendet. Beslutet förfaller inom 30 dagar.

 

Vidhåll

När du fattar beslut om vidhållande i Amili behöver du skriva en kommentar som motiverar ditt beslut. Denna kommentar kommer att vara synlig för Amilis specialister för att kunna använda som underlag i en eventuell dialog med med din kund. 

 

Bestridan motivering

Vi skickar därefter ett vidhållningsbrev till din kund. Vidhållningsbrevet förklarar att du vidhåller ditt krav samt att utebliven betalning medför att ärendet kommer att tas vidare till domstol. Efter utskick av vidhållningsbrev skapas en historiknotering i Amili.

Återkalla

I de fall du väljer att återkalla avslutar vi ärendet och inga ytterligare åtgärder görs. 

Inget svar

Om beslutet är obesvarat när det förfaller återkallar vi ärendet.

Beslut 2: Stämningsansökan eller återkalla

Om ditt krav förblir obetalt trots vidhållningsbrev får du ta beslut om att gå vidare med en stämningsansökan eller återkalla ärendet. Beslutet förfaller inom 30 dagar.

Stämningsansökan

Vi gör en gemensam bedömning av ärendet innan en ansökan om stämning lämnas till tingsrätten.

Återkalla

I de fall du väljer att återkalla avslutar vi ärendet och inga ytterligare åtgärder görs.

Inget svar

Om beslutet är obesvarat när det förfaller återkallar vi ärendet.