Beslut är ett viktigt verktyg för att säkerställa en smidig och effektiv hantering av ärenden. I den här artikeln går vi igenom hur du hanterar beslut i Amili.
I den här artikeln:
Hantera beslut
1. När ett nytt beslut finns att hantera, dyker en ringklocka upp i högra hörnet av skärmen.
2. Tryck på ringklockan och välj beslut.
3. I beslutsmenyn, klicka på det beslut du vill hantera.
4. Rubriken berättar vad beslutet handlar om. Exempelvis, Kronofogden eller Efterbevakning. Under rubriken finns en förklaring till varför ni som uppdragsgivare behöver ta ett beslut.
5. Varje beslut har ett förfallodatum. Om du inte agerar på beslutet kommer Amili per automatik välja det mest passiva beslutet. Exempelvis att avsluta ärendet vid en bestridan.
6. Under rubriken presenteras även vilket ärende beslutet avser. Gäller beslutet ett inkassokrav kan ärendet inkludera flera fakturor. I detta fall kan du klicka dig vidare för att se alla inkluderade fakturor.
7. I den högra delen av sektionen ser du de alternativ ni har att välja. Exempelvis, Efterbevakning eller Kronofogden.
8. Du tar ett beslut genom att dra ärendet till det beslutsalternativ du vill välja, eller genom att klicka på knappen "Välj".
9. Systemet ändrar då statusen till I kö.
Förfallodatum
Varje beslut har ett förfallodatum. Om ett beslut är obesvarat när det förfaller utför Amili den åtgärd som är mest passiv.
I de fall du ska ta ett beslut om ett ärende ska gå till Kronofogden eller efterbevakning och lämnar beslutet obesvarat, kommer Amili placera ärendet på efterbevakning.
Förfallodatum för olika beslutstyper
Beslut om Kronofogden: 5 dagar
Beslut om bestridan: 30 dagar
Beslutstyper
I dagsläget kan du ta beslut om:
• ett ärende ska gå till Kronofogden eller till efterbevakning.
• ett betritt ärende ska vidhållas eller återkallas.
• vilken enhet brevet ska skickas till (relevant om din kund har flera enheter kopplade till sig med samma organisationsnummer som huvudenheten/sätet).
Beslutsgrupper
I del fall en fakturamottagare har flera ärenden i samma status skapar Amili en beslutsgrupp. En beslutsgrupp kan endast bestå av ärenden som är kopplade till samma fakturamottagare och samma fakturautställare.
När du tar ett beslut om ett ärende i en beslutsgrupp får ärendet statusen "i kö". Nästa åtgärd utförs först efter att beslut tagits för alla ärenden i gruppen.