Hoppa till innehåll
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Varför läser Amili inte in vissa betalningar?

I vissa fall kan ett ärende vara öppet i Amili trots att din kund, det vill säga fakturamottagaren, har betalt av sin skuld. Det kan finnas olika anledningar till detta.

Börja med att kontrollera följande för att hitta orsaken till felet: 

  • Kontrollera att din kund har betalat hela kapitalbeloppet och tillhörande avgifter. Om fakturamottagaren enbart betalat en del av beloppet, skickas ett restkrav till din kund med kvarvarande kapitalskuld, ränta samt kostnader. När restkravet är betalt kommer ärendet att stängas i Amili. 

Använder du Amili AutoCollect via integrationen till Visma Net kan du även felsöka på följande sätt: 

  • Säkerställ att betalningen har status stängd inne i Visma Net under fliken Motpost. Detta är nämligen en förutsättning för att betalningen även ska registreras i Amili och att ärendet ska kunna stängas.