Varför kan jag inte logga in i Amili?

Har du problem att logga in i Amili? Den här artikeln guidar dig genom de vanligaste orsakerna till varför du inte kan logga in och hur du löser dem.

För att logga in i Amili använder du en av de tillgängliga autentiseringsmetoderna. Det gör det både enklare och säkrare att använda Amili. Det innebär också att du slipper skapa ett nytt konto specifikt för Amili, istället använder du ett befintligt konto i Google eller Microsoft. 

För att logga in klickar du på Google respektive Microsoft och loggar in på samma e-postadress som du eller din administratör angav vid registrering.

Använder du Amili via Visma.Net eller Scancloud? Klicka på respektive logotyp för att logga in och autentisera dig med ditt Visma.Net- eller Scancloud-konto.

I den här artikeln:

Hur fungerar autentisering med Google och Microsoft?

Hur tar jag reda på vilken autentiseringsmetod jag ska använda?

Microsoft: Felmeddelande "Godkännande krävs"

Microsoft: Felmeddelande "Email är inte registrerad"

Hur fungerar autentisering med Google och Microsoft?

När du loggar in i Amili väljer du att identifiera dig med ditt Google- eller Microsoft-konto. Det innebär att du kommer använda dina inloggningsuppgifter som i dessa tjänster för att få åtkomst till Amili.

Hur tar jag reda på vilken autentiseringsmetod jag ska använda?

Om du har en företagsanpassad domän, t.ex. "@dittföretag.com", kan det vara svårt att själv avgöra vilken lösning verksamheten använder. En ledtråd kan vara om du använder Google Meet eller Microsoft Teams för digitala möten. Använder du Google Meet, är det troligt att din e-post ligger i Google. Använder du istället Microsoft Teams, är det troligt att din e-post ligger i Microsoft. Är du osäker är det alltid bäst att ställa frågan till din IT-avdelning eller e-postadministratör. 

godkannande kravs

Microsoft: Felmeddelande "Godkännande krävs"

Det här meddelandet betyder att en administratör i din organisation måste godkänna att du använder ditt konto för att autentisera dig i Amili. Följ stegen nedan för att begära godkännande:

  1. När du ser dialogrutan, fyll i en motivering till varför du behöver logga in i Amili.
  2. Klicka på “Begär godkännande”

Tips! Om godkännande dröjer, kontakta din IT-avdelning för stöd. De kan hjälpa till att aktivera åtkomst. Förklara tydligt varför åtkomst till Amili är nödvändig för din arbetsroll eller för ditt projekt, det hjälper dem att hantera din förfrågan snabbare.

Microsoft: Felmeddelande "Email är inte registrerad"

Skärmavbild 2024-10-10 kl. 15.08.32

Kontrollera autentiseringsmetoden: Säkerställ att du använder samma autentiseringsmetod (Google eller Microsoft) som vid registrering.


För Microsoft-användare:
Besök Office-portalen: Gå till office.com och logga in. När du har loggat in, klicka på cirkeln med dina initialer i det övre högra hörnet för att se vilken e-postadress du är inloggad med.

Är det samma e-postadress som du registrerade dig med i Amili? Om inte kan du härifrån logga ut och logga in på rätt konto, för att sedan gå tillbaka till Amili och autentisera dig på nytt.

 

Om problemet fortsatt kvarstår efter dessa steg, vänligen kontakta vår supportavdelning på support@amili.se för ytterligare hjälp.