Varför läser Amili inte in mina fakturor?
Amili läser in ärenden baserat på de krav du sätter i era importinställningar. Fakturor som inte uppfyller dessa inställningar kommer inte att läsas in. Nedan hittar ni en guide över de inställningar som styr inläsningen av fakturor.
Tänk på! Artikeln är enbart relevant för dig som använder Amili AutoCollect via integrationen till Visma Net.
Tänk på! Den nuvarande versionen av Amili har inte stöd för hantering av fakturor i annan valuta än SEK och kan därför inte importera dessa typer av fakturor.
Kontrollera dina beloppsgränser och datum
- Tryck på kugghjulet uppe till höger.
- Tryck på pilen till höger om det bolag du vill se inställningar för.
- Tryck på fliken standard.
Tidigast förfallodatum
Detta styr hur långt bak i tiden som Amili ska hämta förfallna fakturor från Visma Net.
Importfördröjning
Det antal dagar efter fakturans förfallodatum som du vill ska gå innan vi skickar ut en betalningspåminnelse.
Lägsta tillåtna belopp
Bestämmer minimibeloppet en faktura får ha för inläsning.
Högsta tillåtna belopp
Bestämmer maximibeloppet en faktura får ha för inläsning.
Om ni saknar en faktura som inte lästs in. Undersök om:
- Fakturan har ett kapitalbelopp som ligger utanför konfigurerat intervall.
- Fakturan har ett förfallodatum som är tidigare än konfigurerat datum för tidigast förfallodatum.
- Fakturans förfallodatum + antal dagar för importfördröjning blir ett datum senare än dagens datum. I så fall kan du avvakta tills fakturan importeras.
Kontrollera dina kundinställningar
Uppfyller fakturan inställningarna men inte kommer med i importen, kan det bero på:
Kundinställningar
Säkerställ att fakturan inte tillhör en kund som ligger inlagd i listan för specifika kundinställningar och uppfyller kraven för kunden.
- Tryck på kugghjulet uppe till höger.
- Tryck på pilen till höger om det bolag/avdelning du vill se inställningar för.
- Tryck på fliken kundklass eller kund.
Exkluderade kunder
Säkerställ att fakturan inte tillhör en kund som ligger i listan för exkluderade kunder då inga fakturor importeras för kunder ni valt att exkludera.
- Tryck på kugghjulet uppe till höger.
- Tryck på pilen till höger om det bolag/avdelning du vill se inställningar för.
- Tryck på fliken exkludera.
Kontrollera exkluderade fakturor i Visma Net
Säkerställ att fakturan inte exkluderats inne i Visma Net.
- Gå in på fakturan inne i Visma Net: Meny > Kundreskontra > (Transaktioner) Kundfakturor.
- Klicka på fliken Redovisningsdetaljer.
- Avmarkera kryssrutan Återkallad som är belägen längst ner till höger på sidan.
- Klicka på spara och stäng.
Om ni efter ovan inte hittar fakturan som borde ha importerats vänder ni er i första hand till er partner. Om problemet kvarstår finns vi självklart här för att hjälpa er och gör det mest effektivt genom att att er partner tar kontakt med oss gällande problemet för vidare felsökning.