Varför läser Amili inte in mina fakturor?

Notera att denna artikel riktar sig till er som nyttjar Amili genom integration med Visma.net eller Scancloud.


Amili läser in ärenden baserat på de krav du sätter i era inställningar. Fakturor som inte uppfyller dessa inställningar kommer inte att läsas in. Nedan hittar ni en guide över de inställningar som styr inläsningen av fakturor. Om ni önskar ytterligare hjälp finns er partner nära till hands. 

  • Tryck på kugghjulet uppe till höger.
  • Välj företag/avdelning.
  • Tryck på Generiska inställningar.

Antal dagar styr hur många dagar efter förfallodatumet Amili kommer läsa in fakturan.

Importera efter styr vilket datum vi börjar hämta fakturor från.

Lägsta tillåtna belopp bestämmer minimibeloppet en faktura får ha för inläsning.

Högsta tillåtna belopp bestämmer maximibeloppet en faktura får ha för inläsning.

 

Om ni saknar en faktura som inte lästs in. Undersök om fakturan:

  • Har kapitalbelopp som ligger utanför konfigurerat intervall.
  • Har förfallodatum som är tidigare än konfigurerat datum under Importera efter.
  • Har förfallodatum som är närmare än angivet datum i Antal dagar.


Uppfyller fakturan inställningarna men inte kommer med i importen, kan det bero på:


Kundinställningar
Säkerställ att fakturan inte tillhör en kund som ligger inlagd i listan för specifika kundinställningar och uppfyller kraven för kunden.
  • Tryck på kugghjulet uppe till höger.
  • Välj företag/avdelning.
  • Tryck på Kundinställningar.

Exkluderade kunder
Säkerställ att fakturan inte tillhör en kund som ligger i listan för exkluderade kunder då inga fakturor importeras för kunder ni valt att exkludera.

  • Tryck på kugghjulet uppe till höger.
  • Välj företag/avdelning.
  • Tryck på Exkludera kunder.
Om ni efter ovan inte hittar fakturan som borde ha importerats vänder ni er i första hand till er partner. Om problemet kvarstår finns vi självklart här för att hjälpa er och gör det mest effektivt genom att att er partner tar kontakt med oss gällande problemet för vidare felsökning. 

 

Den nuvarande versionen av Amili har ett antal begränsande inställningar som kan påverka importen. Fakturor importeras inte om:

  • Fakturan har rotavdrag eller rutavdrag.
  • Fakturan är i annan valuta än SEK.
  • Fakturaadressen är utanför Sverige.

Dessa begränsningar kommer inte finnas kvar i senare versioner av Amili.