Vad gör jag om en kund betalar direkt till mig?

Om din kund betalar direkt till dig, behöver du registrera betalningen manuellt för att ärendet ska avslutas. Om skulden inte är fullbetald, skickas ett restkrav.

Använder du Amili AutoCollect via integrationen till Visma Net? Då fungerar betalprocessen lite annorlunda. Se videon över betalflödet i Amili AutoCollect här.

Registrera betalningen manuellt

Om en kund betalar direkt till dig efter att en påminnelse eller ett inkassokrav skickats från Amili, behöver du registrera betalningen manuellt. Det gör du såhär:

  • Öppna ärendet du önskar registrera betalning på.
  • Tryck på de tre prickarna i det övre högra hörnet.

tre prickar

  • Tryck på Transaktioner > Registrera borgenärsbetalning.

regga betalning

  • Fyll i belopp som du mottagit av er kund samt bokföringsdatum.
  • Tryck på OK.
  • Betalningen har nu registrerats på ärendet.

Vad händer nu?

Om skulden är fullbetald, avslutas ärendet. Om inte hela kapitalbeloppet betalats in skickas ett restkrav till din kund med kvarvarande kapitalskuld, ränta samt kostnader.

  • Om räntan och kostnader totalt är under 160 kr avslutar vi automatiskt ärendet i Amili.
  • Om räntan och kostnader totalt är över 160 kr så skickar Visma ut ett restkrav med kvarvarande skuld.