Vad roligt att du ska börja använda Amili AutoCollect, en automatiserad påminnelse- och inkassotjänst som enkelt kopplas ihop med Visma.net.
Amili AutoCollect styrs av dina inställningar som sätts upp vid uppstart i samband med aktiveringen av integrationen. I Amili AutoCollect hämtas förfallna fakturor i realtid i Visma.net och aktiverar ett automatiserat flöde av påminnelser och inkassokrav.
Kom enkelt igång i Amili AutoCollect genom att följa stegen nedan.
STEG 1 | Kort om tjänsten
Se videon där Filip och Charlotte ger en introduktion till Amili AutoCollect som tjänst.
STEG 2 | Kort om kravflödet
Amili AutoCollect bygger på automatiska flöden som innefattar följande steg:
- Påminnelse
- Inkassokrav
- Solvenskontroll
- Betalningsföreläggande
- Utslag och eventuell utmätning
- Efterbevakning
Se videon där Filip och Lotta går igenom alla stegen i kravflödet:
> Se exempel på hur en faktura, påminnelse eller inkassokrav från oss kan se ut.
Hur du kan påverka kravflödet:
Du kan styra delar av kravflödet för att gå i linje med din organisations behov. Du kan påverka följande delar av kravflödet:
- När fakturan ska hämtas: antal dagar som bestämmer hur många dagar efter förfallodatumet vi hämtar fakturan. Du styr även från vilket datum vi hämtar fakturor från. Notera att vi hämtar fakturor från och med det datum du skriver in. Se hur du gör här.
- Lägsta och högsta tillåtna belopp: styr intervallet fakturans kapital behöver ligga mellan för att vi ska hämta den. Se hur du gör här.
- Exkludera eller anpassa kravflödet för enskilda kunder och kundklasser i Visma.net genom kundinställningar och parameterinställningar. Se hur du gör här.
STEG 3 | Digital rundtur
Amili AutoCollect – för dig som uppdragsgivare
Ta en digital rundtur i Amili och upplev hur enkelt det kan vara att göra en faktura till en inkommande betalning. Vi visar dig hur du följer ärenden, tar fram relevanta rapporter och fattar beslut om nästa steg.
Min Betalning – för dina kunder
En viktig del i att stärka er likviditet är att ge dina kunder de bästa förutsättningarna och verktygen för smidiga betalningar. Ta en digital rundtur i Min Betalning, betalplattformen där dina kunder enkelt själva hanterar sina skulder och betalningar. Se hur dina kunder gör för att skjuta upp, eller dela upp, sina betalningar med ett knapptryck.
STEG 4 | Aktivera integrationen
- Har du redan aktiverat integrationen? > Gå vidare till steg 4.
- Följ stegen i guiden för hur du aktiverar integrationen här.
- Du registrerar nya användare i AutoCollect genom "Nya Admin" i Visma.net. Se hur du gör här.
Har du en Visma.net-partner? Då rekommenderar vi att du tar hjälp av dem för att aktivera tjänsten.
STEG 5 | Grundläggande navigering
Se hur du utför vanliga åtgärder i Amili:
- Ta fram och exportera relevant ärendedata efter eget behov genom Anpassa vy i ärendefliken. Exportera data från Amili och importera till Excel genom de tre prickarna i ärendevyn. Läs mer här.
- Här hittar du saker du behöver hantera i Amili. Se hur du gör här.
- Skapa en Ticket i Amili om du har en ärendespecifik fråga genom de tre prickarna > Tickets. Se hur du gör här.
- Agera på beslut: Logga in i Amili efter eget behov, men vi rekommenderar minst ett par gånger per vecka för att agera på eventuella beslut. Se hur du gör här.
- Hantera anstånd. Se hur du gör här.