Hur skapar jag ett artikelbibliotek i Amili Create?
Förenkla ditt faktureringsarbete genom att skapa upp ett artikelbibliotek hämtar in artiklar från när du skapar upp dina fakturor i Amili Create.
Tänk på! Artikeln är enbart relevant för dig som använder Amili Create för att registrera fakturor manuellt.
Skapa artikeltyper
Börja med att lägga till artikeltyper för möjlighet att kategorisera upp ditt bibliotek av artiklar och skapa en bra struktur och översikt.
- Klicka på Bibliotek i huvudmenyn.
- Klicka på fliken Artikeltyper.
- Skapa dina kategorier/ artikeltyper via knappen Lägg till artikeltyp:

Lägg till artiklar
- Klicka vidare på fliken Artiklar.
Du kan välja att lägga till artiklarna en och en eller genom smidig massimport se hur du gör beroende på vilken metod du väljer nedan.
a) Lägg till en enskild artikel
- Klicka på Lägg till artikel.
- Välj vilken artikeltyp (kategori som du lagt till under fliken artikeltyp) artikeln ska tillhöra.
- Ange en artikelkod. Denna används enbart internt och kommer inte att finnas synlig på fakturan.
- Lägg till en artikelbeskrivning. Denna text kommer att synas på fakturan och det är därför viktigt att denna är tydlig för att motverka frågor från fakturamottagaren.
- Om du vill kan du även ange kostnadsställe. Detta är dock frivilligt och finns tillgängligt för att senare kunna skapa bokföringsrapporter samt underlätta din bokföring.
- Ange pris. (Detta är exklusive moms).
- Ange momssatsen för artikeln.
- Klicka in rutan för om artikeln ska finnas tillgänglig för användning eller inte. Rutan behöver vara ifylld för att användas när du skapar en faktura.
- Klicka på lägg till.
- Sådär! Nu finns din artikel tillgänglig i ditt artikelbibliotek och kan användas när du fakturerar.

b) Lägg till flera artiklar via massimport
- Klicka på de tre prickarna bredvid knappen lägg till artikel.
- Välj importera artiklar.

- Ladda upp en CSV-fil innehållande följande rubriker och kolumner:
- Kod
- Artikelbeskrivning
- Pris
- Moms (procentsats)
- Artikeltyp
- Klicka på ok.