I Amili har du möjligheten att självmant lägga upp en amorteringsplan åt er kund. Detta kan du enkelt och smidigt göra enligt nedan:
Så fungerar en amorteringsplan
Att sätta upp en amorteringsplan innebär att du ger din kund möjligheten att betala av en skuld över en överenskommen period. Skulden blir då uppdelad och betalas av månadsvis tills hela beloppet är betalt. Det finns förinställda regler för hur en amorteringsplan kan sättas upp enligt överenskommelse eller baserat på våra rekommendationer. Allt för att ni ska känna er trygga.
Så lägger du upp en amorteringsplan
- Navigera in på det ärende du vill hantera.
- Tryck på de tre prickarna uppe till höger.
- Tryck på Avbrott > Ny amorteringsplan
- I vyn du får upp markerar du de ärenden som ska omfattas av amorteringsplanen. Om det är ett inkassokrav kan du trycka dig vidare för att se vilka ärenden som ingår i inkassokravet som även kommer ingå i amorteringsplanen.
- När du valt vilka ärenden som ska ingå, trycker du dig vidare till fliken Amorteringsplan
- Här ser du detaljerad information och väljer när första betalningsdatum ska vara, beloppet per betalning samt antal månader.
- Välj hur lång tid amorteringsplanen ska sträcka sig genom att välja Antal månader. Hur många månader som finns att välja mellan är baserat på de regler som är uppsatta. Beroende på hur många månader du väljer ändras beloppet per betalning. Du kan även basera uppsättningen på belopp per betalning, då väljer du istället Avibelopp och Amili räknar per automatik ut antal månader.
- Välj när första betalningsdatum ska vara på första aviseringen.
- När du är klar med inställningarna trycker du Ok.
- Ett betalningsavi kommer skickas till din kund efter uppsatt amorteringsplan.
- På ärendet inne i Amili får ärendet nu statusen Amorteringsplan.
Få en överblick på uppsatt amorteringsplan
Om du önskar få en överblick över en uppsatt amorteringsplan kan du enkelt följa nedan steg.
- Navigera in på ärendet som har en aktiv amorteringsplan.
- Under fliken Detaljer och det nedre vänstra hörnet finns en ruta som heter Uppsättning. Här syns detaljerad information om den uppsatta amorteringsplanen.
- Om du inte ser rutan Uppsättning under fliken Detaljer kan det bero på att du inte är inne på amorteringsplanen. Då trycker du på fliken Skuldsammanställning och trycker dig in på ärendet som har typ Amorteringsplan. Rutan Nuvarande till höger berättar var du är just nu och kan genom symbolen med en pil trycka dig vidare till rätt plats.
Ändra i en amorteringsplan
Avbryt eller ändra en aktiv amorteringsplan
Om du önskar avbryta en uppsatt amorteringsplan följer du nedan steg. Önskar du ändra i en aktiv amorteringsplan behöver du först avbryta den för att sedan skapa en ny. Du kommer i denna process få möjligheten att avskriva uppkomna kostnader. Detta är användbart om kunden inte hunnit betala ännu eller om ni av misstag lagt upp en felaktig amorteringsplan och inte vill lägga på flera kostnader för kunden vid skapandet av ny.
Vid avbruten amorteringsplan kommer alla ärenden som låg i planen att återgå till sin ursprungliga status när amorteringsplanen skapades.
- Sök upp amorteringsplanen och navigera till de tre prickarna.
- Välj Avbrott > Stäng amorteringsplan
- Välj Avskriv uppkomna kostnader om ni önskar att skriva av de kostnader som uppkom vid uppsättningen. Detta är användbart om ni ska göra om amorteringsplanen och kunden inte ska få dubbla kostnader. Alternativt om kunden vill betala hela kapitalet innan ett första AVI gått ut. Vilket då blir som ett anstånd istället.