Hur hanterar jag anstånd?

Att ge anstånd innebär att du ger din kund ett uppskov och senarelägger betalningsdagen. Förblir ärendet obetalt fortgår kravflödet vid det nya förfallodatumet. Följ nedan steg för att ge anstånd:

  • Öppna ärendet du önskar ge anstånd på.
  • Tryck på de tre prickarna på ärendet. Antingen inne i ärendevyn till höger, eller inne på det specifika ärendet uppe i högra hörnet. 
  • Tryck på Avbrott > Anstånd.
  • Välj antal dagar du önskar ge Anstånd. Alternativt välj nytt förfallodatum i kalendern. 
  • Tryck på Ok.
  • Ärendet har nu ett nytt förfallodatum och den genomförda åtgärden syns under fliken Historik inne på ärendet.

För att kunna godkänna ett anstånd behöver antalet dagar ligga inom det inställda intervallet, ligger det utanför intervallet visas ett felmeddelande. Önskar du ge fler dagar än inställningen kan du alltid höra av dig till oss så kan vi se över ärendet och om det finns möjlighet för godkännande.