Hoppa till innehåll
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Hur hanterar Amili utlandsärenden?

Amili har stöd för hantering av ärenden där fakturamottagaren är folkbokförd på en utländsk adress samt har en skuld i SEK. Under dessa förutsättningar tillämpar Amili nu särskilda rutiner för utlandshantering. 

Tänk på! Kunder med Amili Ease har inte tillgång till utlandshantering i dagsläget. Det innebär att du som Ease-användare inte kan skicka ärenden till en adress utanför Sverige. 

Vad utlandshantering innefattar

Justerade betalningsvillkor

Betalningsdagar och respittider förlängs vid utlandshantering för att kompensera för längre leveranstider till fakturamottagaren. Detta ger fakturamottagaren rätt förutsättningar för att hinna ta emot och hantera kravet innan förfallodatum. I regel dubblar vi betalningsfristen på ett utlandskrav. 

Adressvalidering

Amili säkerställer att den inkomna adressen är korrekt strukturerad för att möjliggöra leverans utanför Sverige. Adressen kontrolleras enligt internationella standarder för att undvika leveransproblem.

Språkanpassning

Skulden kvarstår i SEK, men informationen anpassas till engelska för att underlätta förståelse för fakturamottagare utanför Sverige. På påminnelsen eller kravbrevet finns även BIC/IBAN samt Amilis bankgironummer synligt.

Utskick

Amili har stöd för utlandshantering av både påminnelser och och inkassokrav. För inkassokrav görs två utskick - ett avgiftsbelagt kravbrev som följer riktlinjer likt ett svenskt inkassokrav och om det förblir obetalt skickas en avgiftsfri betalningsuppmaning ut.