Hoppa till innehåll
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Hur aktiverar jag integrationen mellan Amili och Bokföring & Fakturering i Spiris?

Se hur du kopplar på Amili i Spiris funktion Bokföring & Fakturering för hantering av dina obetalda fakturor. 

Tänk på! Artikeln är enbart relevant för dig som använder Amili via integrationen till Bokföring & Fakturering i Spiris. 

Följ stegen i videon eller den skrivna guiden nedan för hur du aktiverar integrationen.  


1. Koppla på tilläggstjänsten Påminnelsehantering under Fler funktioner i Bokföring & Fakturering. 

Tänk på! Amili finns tillgänglig som en färdig tilläggstjänst för dig som fakturerar i Spiris. Det vill säga som har tillgång till funktionen Bokföring & Fakturering. 

  • Logga in i Bokföring & Fakturering som vanligt. Du hittar dit via Spiris hemsida www.spiris.se. Därifrån klickar du på logga in uppe i högra hörnet och fyller i dina inloggningsuppgifter som vanligt.
  • Klicka dig vidare in till funktionen Bokföring & Fakturering. 
  • Inne i Bokföring & Fakturering klickar du dig vidare på Fler funktioner som du hittar nere till vänster i menyn. Du kommer även åt tjänsten genom att klicka på åtgärder för en enskild, obetald kundfaktura > Påminnelsehantering. 

Fler funktioner i Spiris

  • Klicka på funktionen Påminnelsehantering inne på Fler funktioner.
  • I  nästa steg ser du lite mer detaljer om tjänsten. Klicka på kom igång för att fortsätta onboardingen i Amili.
  • Du dirigeras därefter över till Amili för att göra inställningar för integrationen. Klicka på kom igång för att börja. 

2. Ange information om er verksamhet

  • Överst ser du den borgenär som kommer att stå som fakturautställare för de påminnelser och inkassokrav du skickar ut med Amili. Borgenären sätts automatiskt via integrationen som du ser i det översta fältet. 

Termen Borgenär förekommer en del inne i Amiliplattformen och refererar till fakturautställaren, det vill säga den part som har en fordran mot någon annan. Detta är, i ditt fall, ditt bolag eller organisation. Gäldenären, eller fakturamottagaren, å andra sidan är den person eller ett företag som har en skuld till er som borgenär. Detta refererar till din kund. 

  • Fyll i era uppgifter för utbetalningar. Ange till vilket bank- eller plusgiro ni önskar att få utbetalt de belopp som vi får in från era kunder.
  • Ange den standardtext som kommer att synas på påminnelsen eller inkassokraven under “fakturan avser”. En tydlig beskrivning här är viktig för att motverka frågor hos fakturamottagaren och därmed korta ner tiden till betalning.
  • Genom integrationen hämtar vi automatiskt in en avsändaradress från Spiris, det vill säga adressen som anges på breven under ert bolagsnamn och som visar på vem fakturan kommer ifrån. Om adressen stämmer behöver du inte göra något här. Om inte, klicka på pennan för att ändra till rätt adress. Om ni har en annan fakturaadress eller avtalsadress än den ni angett ovan precis så kan du välja att kryssa i rutan och lägga till en ny adress för detta.
  • Klicka på nästa.
  • I nästa del lägger du till vilka användare som ska ha tillgång till plattformen Amili. Lägg till den e-post som du vill koppla till ditt konto i Amili.
  • Klicka på nästa för att komma till onboardingens sista steg. 


3. Signera avtal för tjänsten

  • Då har det blivit dags att kolla igenom så att all information om ditt konto är korrekt. När du har dubbelkollat informationen är det dags att signera avtalet för tjänsten. 
  • Scanna QR-koden i din BankID-app och signera sen avtalet.
  • Det var allt om hur du aktiverar Amili och börjar omvandla dina förfallna fakturor i Bokföring & Fakturering till inkommande betalningar. 

Tänk på! Det kan dyka upp beslut för dig att hantera inne i Amiliplattformen. Det kan t.ex. vara beslut gällande om du vill att ett ärende ska vidare till Kronofoden eller inte. Därför rekommenderar vi att du loggar in 2-3 gånger i veckan för att hålla koll på vad som hänt i era ärenden, fatta eventuella beslut eller svara på tickets.